Het Nationaal Toneel onderzoekt makerschap als basishouding binnen het onderwijs, waarbij het eigen creërend vermogen – zelf ervaren, nadenken en vormgeven – centraal staat. In MAAK, een groot jaarlijks makers evenement in oktober, worden zeshonderd docenten, beleidsmakers, theatermakers en leerlingen begeleid door veertig professionals uit het (kunst)onderwijs in een onderzoek naar hun eigen makerschap.
Hiervoor ontwikkelde ik een training over vormgeven, die gegeven werd in het voortraject van de professionals. De deelnemers maakte kennis met ontwerpend leren, een eigen vraag formuleren en een vraag omzetten naar vorm.
‘Van vraag naar vorm’ training vormgeving voor MAAK
2018
Het Nationaal Toneel | Den Haag
(educatie afdeling)
Hoe kunnen deelnemers van MAA
(maak experiment van HNT) een eigen
onderzoeksvraag formuleren en
vervolgens leren daar op een
eenvoudige manier een vorm aan te
geven met behulp van beeld?
Theatervormgeving
Onderzoekend en Ontwerpend leren Design Thinking
Interdiciplinair werken
Social design
creatief denken